Sunday, June 24, 2007

Minyak Bercampur Air

Pada lebih kurang pukul 3.00 petang pada 15 April 1984, malapetaka menimpa. Hari itu adalah hari Ahad dan seperti biasa banyak kenderaan yang singgah untuk mengisi minyak sebelum meneruskan perjalanan ke utara.


Kami telah membekalkan para pelanggan, bahan minyak yang bercampur air.


Mangsa yang pertama adalah anak saudara isteri saya yang sedang dalam perjalanan menuju Kuala Lumpur. Saya sendiri yang mengesan air berada di dalam karburetor kereta beliau apabila enjin kereta tersebut mati tidak beberapa jauh dari stesyen minyak. Ketika itu saya lihat lebih kurang 200 buah kenderaan telah tersadai di kedua bahu jalan sekitar stesyen minyak.


Serta merta saya mengarahkan stesyen menghentikan jualan dan menalipon beberapa teman mekanik dari bengkel bengkel yang berdekatan untuk memberi pertolongan kepada para mangsa. Saya berusaha menenangkan para pelanggan dan mengambil initiatif untuk mengembalikan uang belian bahan mereka serta memikul segala upah memperbaiki kenderaan mereka.


Sebaliknya, Koordinator Jualan Petronas Melaka memburukkan suasana dengan memarahi dan mengancam saya dengan berbagai tuduhan di hadapan para pelanggan yang sedang marah diatas kejadian yang menimpa mereka. Beliau tidak sedikit pun mempunyai pertimbangan yang waras dan kebijaksaan dalam menangani insiden tersebut.


Saya bersabar dan berusaha mengatasi emosi para pelanggan. Salah seorang dari mereka yang mendakwa dirinya sebagai seorang pagawai polis dari Bukit Aman telah menuduh saya ingin mengaut keuntungan lebih dengan mencampur minyak dengan air. Saya nasihatkan beliau untuk membuat aduan Polis di Balai Polis yang berhampiran, yaitu di Tanjung Minyak.


Setelah keadaan terkawal dan segala yang perlu telah saya lakukan untuk mnyelesaikan problem yang di hadapi para pelanggan, saya menutup stesyen dan pulang ke rumah.


Lebih kurang pada pukul lapan malam itu, Koordinator Jualan Petronas Melaka telah mendatangi saya di rumah, bertemankan seorang yang mengaku dirinya sebagai seorang pegawai Polis. Kedua mereka telah menanya saya berbagai bagai soalan berhubung kejadian siang tadi. Termasuk soalan “bodoh” samada saya ingin mensabotaj perniagaan saya sendiri! Mereka berada di rumah saya selama hampir tiga jam.

1 comment:

Anonymous said...

This is great info to know.